Børneliv i Sund Balance
Børnehuset Roholmhaven har i perioden 2020-2025 været en del af projektet "Børneliv i Sund Balance". I dette projekt har vi arbejdet med tre principper for at fremme et sundere børneliv; Sund mad og drikke, Leg og bevægelse samt Oplevelser og nærhed.
I de sidste fem år har vi været en aktiv del af projektet "Børneliv i Sund Balance". Vi har forpligtet os til at fortsætte arbejdet med projektets principper i de kommende fem år, både som kommune og som institution.
For hvert princip arbejder vi med specifikke mål, og nedenfor giver vi små eksempler på, hvordan vi praktiserer dem i hverdagen:
Sund mad og drikke sammen
1. Vi er nysgerrige på, hvor maden kommer fra, og vi er modige nok til at smage nyt.
I Roholmhaven afholder vi hvert år en bedsteforældredag, hvor bedsteforældre medbringer en blomst eller plante, som de og børnene planter i vores plantekasser på legepladsen. I løbet af sommeren passer og vander børnene planterne, og vi høster de frugter og grøntsager, der vokser frem.
Børnene sidder i små grupper og spiser sammen med en voksen, så der er tid til nærvær, fordybelse og samtale under måltidet. Vi arbejder med madmod, hvor børnene tilbydes smagsprøver, og de voksne fungerer som støttende rollemodeller, der opmuntrer børnene til at "turde smage" på nyt.
2. Vi sætter sunde rammer for maden og måltiderne i hverdagen – og også ved festlige lejligheder sammen med forældrene.
I Roholmhaven praktiserer vi en nul-sukker-politik, og gennem forældrebestyrelsen har vi sat retningslinjer for, hvad forældre må medbringe af lækkerier til børnenes fødselsdage i vuggestue og børnehave. Der er dog undtagelser i forbindelse med særlige højtider (fx påske og jul) og større sammenkomster (fx den årlige Sommerfest), hvor børnene får kage eller et lille chokoladepåskeæg.
Leg og bevægelse sammen
3. Børnene oplever glæde ved at udfordre kroppen og få pulsen op hver dag.
I Roholmhaven har vi en stor legeplads til hvert hus, hvor børnene har masser af muligheder for at udfolde sig fysisk på bakker, klatrestativer og med cykler. Vi er ude hver dag i al slags vejr og udnytter de muligheder, årstiderne giver, såsom at hoppe i vandpytter eller kælke i sneen.
Gennem "Børneliv i Sund Balance" har personalet deltaget i legekurser, hvor de har fået idéer til mange nye fælles lege, som både kan leges inde og ude.
4. Børnene ’går’ i dagtilbud og kan cykle, når de begynder i skole.
I vuggestuen har vi fokus på at gå ture i nærområdet, så børnene kan opleve både andre legepladser og naturen, samtidig med at de øver sig på at gå længere ture.
I børnehaven er cykling en fast del af overgangsarbejdet for "storgruppen", de ældste børn, hvor vi cykler ture i nærområdet. Her øver børnene sig på at cykle længere ture i større grupper, holde afstand, bremse i god tid, følge kollektiv besked og cykle op og ned ad bakker.
Oplevelser og nærhed sammen
5. Vi samarbejder med lokalsamfundet og forældrene om sjove og gode oplevelser for børnene.
I forbindelse med motionsløbet op til efterårsferien i uge 42 har vi i flere år arrangeret en eftermiddag, hvor lokale motionsforeninger for børn kommer og fortæller om deres forening. Børnene og deres forældre kan afprøve aktiviteter som fodbold og håndbold. Forældre fra forældrebestyrelsen har været primusmotor i kontakten med foreningerne.
Vi samarbejder også med Musikskolen, hvor en gruppe børn fra vuggestuen hver uge får en motorisk-musisk oplevelse med sanglege og spil på instrumenter.
6. Vi undersøger og bruger naturen omkring os, og børnene er ude hver dag.
I Roholmhaven har vi store frugttræer og kastanjetræer på legepladserne. Hvert efterår høster vi frugter og kastanjer, som vi bruger i pædagogiske aktiviteter. Vi er for eksempel nysgerrige på, hvor mange måder vi kan tilberede æbler på.
Vi bruger også nærområdet aktivt, når vi besøger den lokale sø og kigger på fuglelivet eller plukker brombær. Børnene går eller cykler også til rideskolen for at se på heste.
7. De voksne går forrest for at fremme børnenes trivsel og sundhed.
I Roholmhaven tilbyder vi alle 4-årige børn at deltage i en legebaseret motorikundersøgelse i samarbejde med sundhedsplejersken og en kendt voksen fra børnehaven. Her leger børnene sig igennem motoriske øvelser, både de finmotoriske (for eksempel tegning og at sætte perler på en snor) og de grov-motoriske (for eksempel at gå på line og hoppe på et ben).
Børn, forældre og personale har været meget glade for undersøgelsen og de efterfølgende dialoger og opmærksomhedspunkter, som den har givet anledning til.
Børneliv i Sund balance
Albertslund, Aalborg og Frederikssund kommuner er en del af Børneliv i sund balance.