Gå til hovedindhold

Gå foran – gå ved siden af – gå bagved

I Børnehuset Roholmhaven arbejder vi pædagogisk ud fra sociologen Basil Bernsteins begreber om pædagogens tre positioner i barnets læringsrum: Gå foran - gå ved siden - gå bagved.

Indhold

    I Børnehuset Roholmhaven arbejder vi pædagogisk ud fra sociologen Basil Bernsteins begreber om pædagogens tre positioner i barnets læringsrum:

    Gå foran – vokseninitieret læring (voksenskabt/styret), hvor den voksne er den instruerende skaber af en leg eller aktivitet med henblik på barnets eller børnegruppens dannelse og læring. Det er blandt andet de "pædagogisk tilrettelagte aktiviteter", vi har om formiddagen, hvor børnene opdeles i mindre grupper for at sikre nærvær og fordybelse for både børn og voksne.

    Eksempler:

    • At igangsætte regellegen "ståtrold" for en børnegruppe, så børnene kan øve sig i at følge en kollektiv besked, følge legens regler, vente på tur, håndtere svære følelser, når man bliver fanget samt vise empati og hjælpe en kammerat, der er faldet.
    • At øve cykling med de ældste børn i børnehaven som en forberedelse til overgangen til skolen, hvor de skal kunne cykle længere ture i en større gruppe.

    Gå ved siden af – voksenstøttet læring, hvor den voksne er undersøgende, undrende og medskabende i legen eller aktiviteten, med fokus på barnets eller børnegruppens dannelse og læring.

    Eksempler:

    • At de voksne er rollemodeller ved at spise sammen med børnene under frokosten og opmuntrer til madmod ved at give tryghed og tid til at turde smage på ny mad. De opmuntrer og guider børnene i at øve sig på at øse op på tallerkenen og spise selv. Den voksne skaber en god og afslappet atmosfære under måltidet gennem samtale med børnene, for eksempel om maden og formiddagens oplevelser.
    • At de voksne hjælper børnene i deres "mor-far-barn"-leg og udbygger legen med flere rekvisitter, så der også opstår en butik, hvor man kan handle maden ind. De leger med og udvider børnenes ordforråd ved at sige: "Skal vi koge ris og lave kylling i karry, eller skal vi hellere bage en porretærte?" "Har vi alle ingredienserne?"

    Gå bag ved – den voksne følger børnenes egen leg, selvinitierede aktiviteter og interaktioner og hjælper til, så alle børn bliver en del af legen og fællesskabet.

    Eksempel:

    • Lille Ole har længe kigget på Søren og Mettes leg i sandkassen. Pædagogen Vivi sætter sig i sandkassen og inviterer Ole til at være med ved at række en skovl hen imod ham og sige: "Skal vi lave nogle kager sammen?"

    Kombinationer – og alt derimellem, både-og
    De "pædagogisk tilrettelagte aktiviteter" tager ofte udgangspunkt i "gå foran", men kan også udvikle sig til at "gå ved siden af" eller "gå bag ved" - afhængigt af børnenes nysgerrighed og interesser.
    Dette kaldes også at "følge børnenes spor".