Fra børnehave til skole/SFO - med fokus på tryghed og sammenhæng
Vi er optagede af at skabe gode sammenhænge for børn og deres forældre, når der sker skift til noget nyt.
I Børnehuset Roholmhaven arbejder vi målrettet på at skabe en god og tryg overgang for børnene, når de går videre fra børnehave til SFO og skole. Vi ved, at skiftet til noget nyt kan være både spændende og udfordrende, og derfor er det vigtigt, at både børn og forældre føler sig godt forberedte og trygge i denne overgang.
Samarbejde på tværs af institutioner
I overgangen fra børnehave til SFO og skole samarbejder vi tæt med den kommende distrikt SFO og skole for at sikre en glidende overgang og kontinuitet i barnets udvikling. Vi arbejder sammen med de kommende institutioner ud fra en fælles overgangsmodel. Dette samarbejde er essentielt for at skabe sammenhæng og pædagogisk kontinuitet i barnets liv. Vi fokuserer på det enkelte barns behov, venskabernes og fællesskabernes betydning samt på et stærkt forældresamarbejde. Vi ved, at både fagprofessionelles samarbejde og videndeling er nøglen til at sikre en god start for barnet i den nye institution.
Forældremøder og samarbejde
Vi inviterer forældre til kommende skolebørn til et forældremøde, hvor vi præsenterer overgangsmodellen og de aktiviteter, vi har planlagt. Her bliver forældrene opdateret på både børnehavens, SFO'ens og skolens overgangspædagogik, så de kan støtte deres barn bedst muligt i og op til skiftet. På mødet får forældrene indsigt i, hvordan vi arbejder med at gøre overgangen så tryg som muligt for både børnene og dem selv.
Åbent Hus – Skolens og SFO'ens værdigrundlag og dannelsesprofil
Som en del af overgangen til SFO og skole, tilbyder vi også en Åbent Hus-dag, hvor forældre og børn får mulighed for at besøge skolen og SFO'en, møde personalet og få et indblik i skolens og SFO'ens værdigrundlag og dannelsesprofil. Det er en fantastisk mulighed for at få et klart billede af, hvordan institutionerne arbejder med børns trivsel, læring og udvikling. Her kan forældre stille spørgsmål, lære mere om pædagogikken og blive klogere på de værdier, der ligger til grund for børns hverdag i SFO og skole.
Der vil også være rundvisning på SFO'erne, så forældre kan se de fysiske rammer, børnene skal navigere i.
Overleveringsskemaer og videndeling
En vigtig del af vores arbejde med overgangen er udarbejdelsen af overleveringsskemaer for hvert barn. Dette skema indeholder vigtige oplysninger om barnets udvikling, trivsel og særlige behov. Det er et vigtigt redskab til at sikre pædagogisk kontinuitet og videndeling, så den kommende SFO/skole kan bygge videre på barnets nuværende kompetencer og erfaringer. Før overleveringsskemaet videregives, skal forældrene give deres samtykke til udvekslingen af oplysninger
Besøgsdage og tryghedsskabende aktiviteter
I stedet for traditionelle besøgsdage, hvor børnene tager på besøg på skolen og SFO’erne, har vi implementeret en række aktiviteter, der skaber tryghed og genkendelighed for børnene. Vi har faste sange og lege, som vi bruger sammen med de store børn før deres opstart i SFO. Dette skaber en genkendelig rytme og forberedelse for børnene, som de allerede kender, når de begynder i SFO'en 1. maj. En af de faste sange, vi bruger, er den kendte "Albertslund-sang", som børnene hurtigt lærer at synge sammen. Derudover leger vi faste lege, som er med til at skabe et fællesskab og give børnene tryghed i overgangen.
Forældrekaffe og samtale
I april måned inviterer vi forældre til kommende skolebørn til en afslappet forældrekaffe i vores distrikts børnehaver. Her kommer SFO-lederen ud og drikker kaffe på legepladsen sammen med forældrene. Dette er en uformel mulighed for forældrene at stille spørgsmål, få svar på deres bekymringer og tale om både stort og småt i relation til overgangen til SFO og skole. Forældrene får også mulighed for at lære den kommende SFO-leder at kende i en mere afslappet ramme.
Cykeltræning som en del af overgangen
I Albertslund er cykling en vigtig del af børns hverdag, både som transportmiddel til og fra SFO og skole, samt når de skal på ture i nærområdet. Derfor træner vi cykling med børnene som en del af deres forberedelse til livet i SFO og skole. Vores mål er at give børnene de nødvendige færdigheder og selvtillid til at bruge cyklen som deres primære transportmiddel. Ved at styrke deres cykelfærdigheder hjælper vi dem med at føle sig trygge og uafhængige, så de er klar til at cykle både til og fra SFO/skole samt på ture i det lokale område. Dette giver dem en øget frihed og ansvar i deres nye hverdag.
Skabe stærke børnefællesskaber og fokus på selvstændighed
Vores største fokus ligger dog på at skabe stærke og positive børnefællesskaber. Vi lærer børnene at være små mennesker for sig selv og for andre, og vi fremmer fællesskabets værdier som respekt, samarbejde og ansvar. Det er gennem disse fællesskaber, at børnene får en stærk følelse af tryghed og ejerskab i deres nye institution. Vi ønsker at styrke børns evne til at håndtere de nye udfordringer, de møder i overgangen til SFO og skole, samtidig med at de opbygger venskaber og lærer at tage ansvar for både sig selv og deres omgivelser.
Målet med en glidende overgang
Vores mål er at sikre, at børnene tager skridtet videre til SFO og skole med glæde, selvtillid og et solidt fællesskab. Gennem de forskellige aktiviteter og samarbejdet på tværs af institutioner arbejder vi på at gøre overgangen så smidig som muligt og sikre, at alle børn får de bedste forudsætninger for at trives i deres nye miljø.